Kannanotto: Kiusaamisella ja häirinnällä ei ole sijaa roller derbyssä

DRRD:n valmennustiimi on jo pitkään työskennellyt aktiivisesti häirintää ja kiusaamista vastaan. Erityisesti tätä työtä tehostettiin sen jälkeen, kun viime keväänä julki tuli huolestuttavia tuloksia lajimme parissa esiintyvää kiusaamista ja häirintää koskevasta selvityksestä, jonka Suomen Luisteluliitto oli tilannut SUEKilta.

Yhtenä konkreettisena toimenpiteenä kaikki DRRD:n valmennustiimin suomenkieliset jäsenet ovat käyneet tai käymässä Et ole yksin -verkkokoulutuksen, jossa pureudutaan kiusaamisen ja häirinnän ehkäisyyn sekä annetaan työkaluja epäasialliseen käytökseen puuttumiseen. Lisätietoa koulutuksesta: www.etoleyksin.fi

DRRD:n valmennustiimi pohti koulutuksen pohjalta omaa toimintaansa kriittisesti sekä esitti lukuisia toimenpiteitä seuran muille toimijoille. Esimerkkejä konkreettisista toimenpiteistä ovat mm. treeni- ja hyvinvointikyselyt sekä matalan kynnyksen palautekanavan avaaminen. Seuramme toimintaa ohjaavat aina yhdistyksen viralliset säännöt, vankka arvopohjamme sekä jäsenistön hyväksymä ohjesääntö.

Haastamme kaikki Suomen derbyseurat mukaan kiusaamisen ja häirinnän vastaiseen työhön. Jaetaan yhdessä hyviä käytäntöjä, opitaan toisiltamme, myönnetään kun mokataan ja katsotaan kohti valoisampaa tulevaisuutta!